غواصی در کاس ترکیه

جاذبه های گردشگری آنتالیا 14 مرداد ، 1403 10 دقیقه

ما به هر حال بعد از کمی متقاعدسازی دوستانه، وسایل غواصی خود را پوشیدیم و پس از گذراندن مدتی در آکادمی غواصی NaturaBlue متوجه شدیم که غواصی در کاس واقعا چقدر عالی است.

آکادمی NaturaBlueو Düşler

اجازه دهید ابتدا به شما بگویم فاکتور آکادمی نیچر بلو در تور ارزان آنتالیا چیست. دو روز اولی که در کاس بودیم به Düşler Akademisi (آکادمی رویاها) رفتیم. آکادمی دوشلر یک سازمان غیرانتفاعی داوطلبانه است که با هدف حمایت از افراد معلول و آسیب دیده اجتماعی تأسیس شده است. داوطلبان فرصت هایی را برای این افراد ایجاد می کنند تا بتوانند از طریق هنر و ورزش در زندگی عمومی شرکت کنند.

نیچر بلو NaturaBlue یک مدرسه غواصی است که توسط آقای یوسف اداره می شود که مدت ها از حامیان آکادمی Düşler بوده است. NaturaBlue از هزاران نفر با ناتوانی های جسمی یا ذهنی در یادگیری نحوه غواصی حمایت کرده است. ما واقعاً می خواستیم با این گاندالف ملاقات کنیم که غیرممکن ها را به واقعیت تبدیل کرد و می خواستیم وارد عمل شویم. ملاقات با افرادی مانند او به اندازه برخورد با حیوانات دریایی کمیاب در اعماق دریا لذت بخش است.

وقتی برای اولین بار با آقای یوسف آشنا شدیم، آنقدر سؤال داشتیم که فکر نمی کردیم اول چه بپرسیم. ما فکر می‌کردیم از آنجایی که فصل اوج تمام شده است، آقای یوسف را برای خودمان داشته باشیم، 🙂اما کشتی NaturaBlue پر از طرفداران بود و نیازی به گفتن نیست که آقای یوسف بسیار شلوغ بود. ما فقط توانستیم چند سوال مانند: فردا چه چیزی را ببینیم؟ از او داشته باشیم.

پاسخ او: «ما بر اساس شلوغی و آب و هوا تصمیم می گیریم کجا برویم. این بدان معناست که آنچه ما قادر به دیدن آن خواهیم بود متفاوت است. اما می توانم به شما بگویم که از آنجایی که ته دریا سرد است، احتمال زیادی وجود دارد که شاهد ریزش موها باشیم زیرا همه لاک پشت ها شروع به بیرون آمدن به سطح می کنند. آری

هوای آن روز غیر قابل پیش بینی بود. روزها تماماً آفتابی بودند در حالی که شب ها سرد بود - این بینش خوبی به ما داد که دریا باید چگونه باشد. تفاوت دما به این معنی بود که ما در طول روز مانند ماهی شنا می‌کردیم و حتی تمایلی به نشستن بیرون از خانه در شب نداشتیم.

غواصی در کاس ترکیه

مکان هایی برای غواصی در کاس

صبح زود بیدار شدیم تا چیزی میان وعده بخوریم تا در طول غواصی ناراحت نشویم. یک روز قبل با دوستانمان که چندین بار در کاس غواصی کرده بودند صحبت کردیم و از بهترین نقاط غواصی مطلع شدیم. در حالت سردرگمی، تصور می‌کنیم که خوشحال می‌شویم هر یک از نقاط غواصی Kas را کشف کنیم.

یکی از آنها می گوید: «به نپتون برو. اینجا جالب ترین مکان است. از نظر ماهی انتظار زیادی نداشته باشید، اما صخره های زیر آب باعث می شود احساس کنید در فضا هستید. اما اگر می‌خواهید زندگی دریایی را ببینید، Oasis واقعاً خوب است.»

دیگری می گوید: «برو به فلایینگ فیش. یک هواپیمای ایتالیایی غرق شده از جنگ جهانی دوم باقی مانده است. پروانه اش آنجاست، سالم است. همچنین مهمات منفجر نشده در اطراف پراکنده شده است. حتما باید ببینید!»

مکان هایی برای غواصی در کاس

بعد یکی دیگر می گوید: «اوه، این چیزی نیست! اینجا، کشتی غرق شده اولوبرون مربوط به 1300 قبل از میلاد است که باید آن را ببینید. خرابه های باستان شناسی باورنکردنی از زمان عثمانی و لیکیا وجود دارد!

یکی دیگر از دوستان در مورد کهربا، ماهی تن، باراکودا و ماهی های شکارچی بزرگ به ما می گوید. ما نمی‌خواستیم زیاد به این تبلیغات بپردازیم، اما نتوانستیم جلوی آن را بگیریم.

تمام نقاط برای غواصی در کاس واقعاً به هم نزدیک هستند و می توان به همه آنها در 15-20 دقیقه رسید. هر چه دورتر از ساحل باشید، محل تجمع جمعیت آشکارتر است. طبق شانس، هیچ باد وجود ندارد و دید در همه جا زیاد است. "سپس، بیایید به کانیون (کانیون) برویم." فکر می‌کردیم این عالی بود، همانطور که عکس‌هایی را روز قبل دیده بودیم که ما را شگفت‌زده کرد.

1. نقطه غواصی: کانیون

همانطور که قایق به نقطه غواصی نزدیک می شود، آنها به ما می گویند: "دره توسط دو دیوار 17 متری تشکیل شده است که به شکل "V" باریک یکدیگر را ملاقات می کنند. قله 5 متر و قله 22 متر است. در داخل دره، غار باریکی وجود دارد که پوشیده از میگو و مرجان قرمز است. اگرچه نادر است، اما می توان فوک های راهب مدیترانه ای را دید که برای شکار به اینجا می آیند. با دنبال کردن دیوار سمت راست دره، به پای شکسته دیمیتری پاموک می رسیم. این قایق به ساحل برخورد کرد و در طی طوفانی در سال 1968 غرق شد.

ما در نهایت با شش نفر غواصی کردیم و آقای یوسف پیشتاز بود. غواصان این گروه تعداد زیادی ستاره روی بند خود دارند. همه آنها تجربه زیادی دارند و تمام شگفتی های اقیانوس را از مصر تا مالدیو دیده اند. برای آنها غواصی به یک روش زندگی تبدیل شده است. بدون شکست، آنها هر آخر هفته با باران یا درخشش شیرجه می زنند.

خوب، اینجا چگونه است؟

با کمی دلهره، از آنها می پرسیم که پس از تجربه همه چیز از دریاچه های یخ زده تا دریای آزاد، در مورد غواصی در کاس چه فکر می کنند. با توجه به اینکه به هر حال ما در حال خوشگذرانی هستیم، پاسخ چه فرقی می کند؟ 🙂با این حال، خوشحالیم که پاسخ دلگرم‌کننده‌ای داریم: «با انتظار دیدن بسیاری از موجودات دریایی به اینجا نیایید باید با ذهنیت متفاوتی به اینجا بیایید. این یک موزه زیر آب باورنکردنی است. اینجا تعدادی خرابه واقعی وجود دارد. تاریخ واقعی در زیر سطح آب وجود دارد. کاس یکی از 50 مکان برتر غواصی در جهان محسوب می شود. دلیل این امر این است که امکان غواصی بسیار و متنوع در یک منطقه کوچک وجود دارد، این واقعیت که نزدیک به خشکی است و این واقعیت که آب از بالای سطح به همان اندازه که زیر سطح است رنگارنگ است. کارهای زیادی برای انجام دادن در کاس وجود دارد. اگرچه دریا از نظر زندگی زیر آب چندان جذاب نیست، اما اگر خوش شانس باشید، واقعاً خوش شانس هستید. ممکن است یک کوسه یا یک ماهی گز را ببینید. اما این دره واقعاً خوب است، شما آن را دوست خواهید داشت.»

داخل آب

بعد از اینکه از قایق پریدیم، برای حفظ اکسیژن و شناور ماندن در آب پارو می زنیم. مربی ما به ما یادآوری می کند: «جریان می تواند در برخی نقاط این شیرجه قوی باشد. وقتی به شما علامت می‌دهم، چیزی را نگه دارید و در حین حرکت خود را به جلو بکشید. قبل از حرکت منتظر باشید تا موج فروکش کند تا اکسیژن و قدرت شما ذخیره شود.

خوب، کاس ترکیه چگونه است؟

امیدوارم بتوانیم یک کوسه را ببینیم. وقتی هوا را از ژاکت‌هایمان خارج کردیم و زیر آب فرو رفتیم، شروع به جستجوی کوسه کردیم. اگر نه، گربه ماهی. اگر هیچ چیز دیگری نیست، لاک پشت های کرتی. اگر فقط با رسیدن به کشتی غرق شده می‌توانستیم هر سه را ببینیم، می‌توانیم بگوییم که دیگر نیازی به غواصی نداریم. 🙂

هر شیرجه یک قرعه کشی است. حتی اگر شانس کم است، گاهی اوقات پاداشی فراتر از وحشیانه ترین رویاهایتان دریافت می کنید. اگرچه از نظر آماری تقریباً غیرممکن است، اما هنوز هم آن احتمال ناچیز «چه می‌شد اگر» وجود دارد. به این فکر کنید که دیدن یک نهنگ سفید در دریای سیاه چقدر غیرممکن است. اما نهنگ سفیدی به نام آیدین در حال پرسه زدن در دریای سیاه دیده شد. غواصان در آن زمان ممکن بود به محض اینکه به زیر سطح می رفتند جکپات را می زدند. گاهی اوقات شانس به نفع شماست.

یک دره با شکوه

اگر چه ما وارد دره شدیم که انتظار حیات دریایی زیادی نداشتیم، اما مناظر خیره کننده داشتیم، دره ما را با انبوهی از حاشیه های نقره ای شگفت زده کرد. در ماه ژوئیه تا آگوست، سیلورسایدها دسته دسته مانند افرادی که به خانه های تابستانی خود عقب نشینی می کنند، به اینجا می آیند. انبوهی از کناره های نقره ای مانند یک بزرگراه درخشان بودند و ما، غواصان، مانند پیک نیک در کنار آن بودیم. بدون توجه به ما ادامه دادند. سپس چند نوع ماهی دیدیم که نمی شناختیم. توقعات ما آنقدر کم بود که واقعاً سورپرایز خوبی بود.

کلمات نمی توانند دره را توصیف کنند. این سازند واقعا زیباست و می توان گفت به اندازه عکس ها تاثیرگذار و زیباست. این مکان به اندازه سایر نقاط غواصی در کاس مراقبه است. گذر از آن حس خوبی به شما دست می دهد، انگار در حال پرواز در آب هستید.

خرابه ها همیشه نقاط جالب غواصی هستند. هیچ چیز هیجان انگیزی در مورد کشتی ای که عمداً به منظور غواصی غرق شده است وجود ندارد. هیچ کاری برای تخیل انجام نمی دهد یا واکنش احساسی را برمی انگیزد. از سوی دیگر، در اینجا، مصنوعات واقعی نهفته است. تیتان بزرگ یک کشتی از تسلط بر آب ها به تسلط بر دریا تبدیل شد. غم انگیز نیست، اما عمیق است. کشتی به قعر اقیانوس برخورد کرد و زندگی جدیدی را آغاز کرد. اینجا خانه ماهی هاست.

مکانی را می‌یابیم که از جریان در امان است و پس از رفع فشار در آنجا، با روحیه بالا دوباره ظاهر می‌شویم. قایق ما سپس برای ناهار به کاش می‌رود. بالاخره ما خیلی دور نبودیم. این برای کسانی که می خواهند یک روز غواصی کنند و همچنین برای کسانی که نمی خواهند رستوران های کاس را از دست بدهند عالی است. اما مهم است که تحت تأثیر غذا قرار نگیرید.

هنگام غواصی در کاس تنها نیستید!

حدود ساعت 2 بعد از ظهر به قایق برمی گردیم. پس از اتمام ناهار خود در کاس، باد شروع به تند شدن می کند و شدت آن کمی بیشتر از حد معمول است. این یک علامت بد است زیرا احتمالاً روی دید تأثیر می گذارد. در فنر لنگر انداختیم. در چند روز گذشته، غواصان هزاران رگبار را دیده اند، اما ما هیچ، حتی از راه دور، ندیده ایم. تصمیم می گیریم که برویم.

گروه با افراد بیشتری همراه آقای یوسف به سمت جنوب جزیره می روند. آنها سعی می کنند باراکوداهایی را که در این منطقه ساکن هستند پیدا کنند. ما همچنین واقعاً می‌خواستیم باراکوداها را ببینیم، اما مجبور شدیم انتخاب کنیم - تصمیم می‌گیریم در سمت شمال شرقی جزیره که در آن کله‌های جدا شده زیادی وجود دارد، آویزان شویم.

جستجو برای لاک پشت های دریایی

به محض شیرجه در آب متوجه می شویم که دید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. حتی ماهی ها هم رفته اند. ته دریا تقریباً مثل استخر خالی است. هیچ سازند زیبایی در اینجا وجود ندارد که ما در دره دیدیم. گویی همه موجودات زنده رفته اند.

20 دقیقه بدون اینکه چیز زیادی ببینیم شنا می کنیم. این بار تصمیم می گیریم ریسک نکنیم. پس از بازگشت از غواصی، مربی ما مستقیماً به یک نزاع اشاره می کند. به نظر می رسد که ما در آخرین لحظه شانس پیدا کردیم. پس از آن انتظار طولانی، آماده بودیم که تسلیم شویم، اما با دیدن لاک پشت در حال خوردن لبخند زدیم.

نتیجه

غواصی در کاس واقعا بهترین مکان برای غواصی در ترکیه است. اگرچه ممکن است مانند دریای سرخ نباشد، مردم پس از غواصی زمانی که با مجموعه ای از انتظارات مناسب می آیند خوشحال می شوند. غواصی در کاس مزایای زیادی دارد.

  • تاریخچه از 1300 قبل از میلاد تا امروز
  • امکان دیدن یک لاک پشت بسیار بزرگ
  • عکسبرداری عالی در دره
  • 21 نقطه مختلف غواصی
  • هواپیماها و کشتی های غرق شده واقعی
  • آموزشگاه های غواصی مجرب و حرفه ای
  • گزینه هایی برای شیرجه نیم روزه برای کسانی که می خواهند در هنگام ناهار به خشکی بازگردند
  • بهترین مکان در ترکیه برای دیدن شیرهای دریایی

چه کسی باید برود؟

هر کس. حتی اگر قبلاً هرگز غواصی نکرده اید، می توانید با یک مربی بروید. اما البته گزینه های بسیار بیشتری برای کسانی که تجربه بیشتری دارند وجود دارد.

چی باید بیارم؟

مایو بپوشید و در کیف خود یک یدک داشته باشید.

مدرسه تجهیزات غواصی مورد نیاز شما را فراهم می کند: لباس مرطوب، باله، ماسک، لوله و جلیقه.

عینک آفتابی، حوله و کرم ضد آفتاب خود را همراه داشته باشید. حتی در ماه نوامبر باید از خود در برابر پرتوها محافظت کنید.

شما نیازی به آوردن غذا ندارید زیرا قایق برای ناهار به داخل خشکی می رود، اما باید آب و تنقلات همراه داشته باشید.

غواصی در کاس

قبل از رفتن چه کاری باید انجام داد؟

گزارش آب و هوا را برای شرایط باد بررسی کنید. اگر باد و باران وجود داشته باشد، دید کاهش می یابد. در صورت امکان، در صورت وزش باد یا باران، شیرجه خود را یک روز به تاخیر بیندازید و روز بعد بروید.

کی بریم؟

صبح ها بیشتر خواهید دید زیرا در آن زمان حیات دریایی فعال تر است.

در تابستان، قایق ها و دریا همگی بسیار شلوغ هستند. در پاییز، می توانید از جمعیت دور شوید و می توانید موجوداتی را ببینید که برای فرار از دمای پایین تر به سطح می آیند. اما بهتر است این کار را قبل از 29 اکتبر انجام دهید زیرا بسیاری از مشاغل پس از روز جمهوری تعطیل می شوند.

کدام نقاط غواصی بهترین هستند؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم، هر نقطه غواصی چیزهای متفاوتی برای ارائه دارد. به همین دلیل انتخاب سخت است، اما ما دره، هواپیمای غرق شده (Uçanbalık Bankosu)، کشتی های غرق شده (Ulubey و Pamuklu) و Yellow Ot را توصیه می کنیم که بهترین دیوارهای غواصی را ارائه می دهد اما کمی دور است.

گاهی مدارس تصمیم می‌گیرند که روز قبل کجا بروند، و گاهی اوقات بسته به ازدحام جمعیت در نقاط غواصی، تصمیم می‌گیرند که در چه روزی بروند.

مشاوره

هر کاری که انجام می دهید، غذای زیادی نخورید یا وعده های غذایی سنگین نخورید. هم در قایق و هم در حین شیرجه احساس ناراحتی خواهید کرد. اما دریا را با معده کاملا خالی تجربه نکنید. شما باید حد وسط خود را پیدا کنید. در صورت امکان، دو ساعت قبل از شیرجه غذا بخورید.

مهم:

تهویه مطبوع که در گرمای تابستان روشن می شود برای متعادل کردن گوش ها که برای غواصی بسیار مهم است، واقعاً بد است. اکیدا توصیه می کنیم در صورت حساس بودن سینوس ها و گوش ها از باد دور باشید و روز قبل از غواصی از AC استفاده نکنید.

مطالب مرتبط:

کاس ترکیه: چرا این بهترین شهر در ریویرای ترکیه است؟

مشاوره و رزرو