افسوس ترکیه کجاست؟ آپدیت شده

جاذبه های گردشگری آنتالیا 15 مهر ، 1403 11 دقیقه

سال‌ها و سال‌ها کشاندن از ویرانه‌ای به ویرانه‌ای توسط والدینم در تعطیلات خانوادگی، یک تمایل عمیق ریشه‌دار برای اجتناب از هر چیزی که مربوط به سرگردانی در دمای شدید، خیره شدن به انبوه سنگ‌های چند صد ساله است، ایجاد کرده است.

خرابه های افسوس

ویرانه ها در افسوس

بنابراین وقتی دیو و من تصمیم گرفتیم تابستان امسال شش هفته را در سفر به تور ترکیه بگذرانیم، می دانستم که زمان زیادی از زمان ما صرف کاوش در خرابه ها می شود. متأسفانه برای من، دیو یک گیک کامل کلاسیک است و هر چیزی که قدیمی و سنگی باشد را دوست دارد.

قرار بود باید انتظاراتم را کنار بگذارم و خودم را مجبور کنم از انجام کاری که معمولاً از آن اجتناب می‌کردم لذت ببرم.قرار بود وانمود کنم که دوست دارم به سنگ های قدیمی خیره شوم.

حکاکی افسوس

قبل از آمدن به ترکیه، افسوس یکی از معدود مکان‌هایی بود که درباره آن مطالعه کرده بودم و اگرچه عکس‌ها آن را باورنکردنی نشان می‌دادند، اما هنوز نگران بودم که ساعت‌ها در گرمای ۴۰ درجه با ده‌ها هزار گردشگر تور انتالیا دیگر سرگردان باشم.از دیگران در مهمانخانه خود در سلجوک شنیده بودیم که بهترین راه برای دیدن افسوس صبح زود یا اواخر بعد از ظهر است. با فرض اینکه ساعت 9:30 صبح زود است، به سمت ورودی حرکت کردیم تا آن را کاملاً مملو از اتوبوس های تور، گردشگران و تورهای گردشگری ببینیم.

شاید باید تا پاسی از ظهر منتظر می ماندیم…

ازدحام جمعیت در افسوس

با وجود گرما، و با وجود ازدحام جمعیت، وقتی شروع به کاوش در خرابه‌ها کردیم، هیجانی را احساس نکردم. افسوس با هر مکان دیگری که من بازدید کرده ام متفاوت بود.

این خرابه ها به طور جدی چشمگیر بودند.

خرابه های افسوس

ویرانه ها نه تنها چشمگیر بودند، بلکه چشم انداز اطراف نیز کاملاً خیره کننده بود. دشت افسوس که توسط کوه ها و تپه های پوشیده از جنگل احاطه شده است با کاج های معطر و بیشه های درختان زیتون، مزارع پنبه و تنباکو که به سمت دریا کشیده شده اند پوشیده شده است.

مناظر افسوس

مانند بقیه ترکیه، گربه‌ها کاملاً همه جا بودند و این گربه‌ها خیلی خوشحال بودند که خانه‌شان را در میان خرابه‌ها بسازند، جایی که می‌توانند تمام روز را با تغذیه و نوازش توریست‌ها بگذرانند.

مناظر افسوس

بچه گربه در افسوس

نقطه برجسته روزگار من، کتابخانه زیبا و به طرز تأثیرگذار سلسوس بود، یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان باستان. تقریباً از هر نقطه ای از افسس قابل مشاهده است، به طور قابل درک شلوغ ترین و پر هرج و مرج ترین بخش زمان ما در آنجا بود.

با این حال، ارزش آن را داشت که در میان جمعیت بجنگم تا ده دقیقه در اطراف این سازه باورنکردنی پرسه بزنم و قطعاً باعث شد در نظر اصلی خود درباره خرابه‌ها که «فقط انبوهی از سنگ‌های قدیمی» هستند تجدیدنظر کنم…

کتابخانه سلسوس، افسوس

با افزایش دما تا اواسط دهه سی، من به سرعت انرژی خود را از دست می دادم، اما تمایلی به توقف کاوش نداشتم. خوشبختانه به تئاتر بزرگ رسیدیم.

این تئاتر که در ابتدا 25000 نفر را در خود جای داده بود، تنها مکانی در افسس بود که مملو از گردشگران نبود. دندان هایم را به هم فشار دادم و خودم را مجبور کردم تا به بالاترین نقطه صعود کنم، با یک لحظه کوتاه سکوت و تنهایی پاداش گرفتم، چیزی که پس از هرج و مرج چند ساعت گذشته به شدت هوس کردم.

آمفی تئاتر افسوس

داشتم از آرامش و سکوتم لذت می بردم که ناگهان صدای تشویق و تشویق بلند زنجیره افکارم را شکست. جمعیتی درست بیرون تئاتر جمع شده بودند و از هیجان بالا و پایین می پریدند و به سمت مردمی که لباس های نامناسبی بر تن داشتند از تپه بالا می پریدند.

چه کسی ممکن است باعث ایجاد چنین جنجالی شود؟

چرا، فقط مارک آنتونی و کلئوپاترا خوب قدیمی بودند!

همانطور که در گرمای شدید نشسته بودیم و در حالی که دو گلادیاتور در حال نبرد با یکدیگر در یک مبارزه ترسناک طراحی شده بودیم، منقلب می شدیم، می دانستم که وقت آن رسیده است که بروم…

بله، افسوس به طرز داغ بود، و بله، کاملاً مملو از مردم بود، اما دیدن ویرانه‌ها از نزدیک یک تجربه فوق‌العاده بود و 100% ارزش هرج و مرج را داشت.

حتی من را به کاوش در ویرانه های بیشتر در ترکیه می کشاند…

آمفی تئاتر افسوس

بصورت کلی:

ویرانه های افسوس چیست؟

اکثر خرابه های افسسی که امروزه دیده می شوند مانند آمفی تئاتر عظیم، کتابخانه سلسوس، فضای عمومی (اگورا) و قنات ها در زمان سلطنت آگوستوس ساخته یا بازسازی شدند. در زمان سلطنت تیبریوس، افسس به عنوان یک شهر بندری شکوفا شد.

افسوس یونانی است یا ترکی؟

شهر افسوس یکی از بزرگترین و مهم ترین شهرهای جهان مدیترانه باستان بود که در ساحل غربی آسیای صغیر (در ترکیه امروزی) قرار داشت. این یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های یونانی در دریای اژه و بعداً مقر استانی دولت روم در آسیا بود.

اسطوره افسوس چیست؟

بنیانگذار اسطوره ای شهر یک شاهزاده آتن به نام آندروکلوس بود که پس از مرگ پدرش، پادشاه کدروس، مجبور به ترک کشورش شد . طبق افسانه، او افسوس را در مکانی که فحش دلفی به واقعیت تبدیل شد.

چرا افسوس ویران شد؟

علت این امر رودخانه Meander (Cayster) بود که کمی در غرب شهر افسوس به دریای اژه می ریزد و در آنجا دلتای ایجاد می کند که توسط آبرفت هایی که رودخانه طی هزاران سال به آن منتقل می شود، ایجاد می کند. در اواخر دوران بیزانس این کانال به قدری گل و لای شده بود که دیگر قابل استفاده نبود.

افسوس چه ویژگی خاصی دارد؟

این شهر نه تنها یک مرکز مهم تجاری و سیاسی در منطقه بود، بلکه یکی از مهمترین مراکز فکری نیز بود . افسوس خانه یک مکتب اصلی فلسفی بود و حتی یک کتابخانه عظیم به نام کتابخانه سلسوس داشت که به یک امپراتور روم وقف شده بود.

آمفی تئاتر افسوس

امروزه افسوس چه نام دارد؟

افسوس، مهم ترین شهر یونانی در آسیای صغیر یونیایی ، که ویرانه های آن در نزدیکی روستای مدرن سلوک در غرب ترکیه قرار دارد.

مشاوره و رزرو